mellemgaard - 10. oktober 2016Inden jeg sendte mit manuskript til det første forlag, havde jeg naturligvis læst det kritisk igennem en del gange. Og selv med min mest nøjeregnende briller på, syntes jeg, at det faktisk var en god historie, jeg havde lavet. Efter flere afslag læste jeg det endnu en gang - klar til at ændre kritiske steder. Men alt i alt var det i orden, syntes jeg, hver gang jeg sendte det til et nyt forlag.
Men midt i al denne elendighed dukkede så denne mail op:
"Tak for det fremsendte manuskript. Vores redaktør har nu haft lejlighed til at læse det igennem, og vi synes, det lyder meget interessant. Se venligst vuirderingen i den vedhæftede fil." Denne besked kom fra forlaget mellemgaard (det dem selv, der skriver det med små bogstaver). Deres redaktør, som hedder Jens Eicler Lorenzen, er rigtig glad og skriver:
"Kære Michael Clasen. Mange tak for det fremsendte manuskript. Jeg synes, det er en virkelig god roman, du har skrevet. Stoffet er meget anderledes fra, hvad man ellers støder på i historiske romaner, og det er meget positivt. Historien er fascinerende, ikke mindst skildringen af Carl Otto. I det hele taget er karaktertegningen fin. Fortællingen udvikles godt, og strukturen med rammefoirtællingen er også god. Romanen vil fortrinsvi henvende sig til et modent publikum, nok den mest dannede del af det. Da der altså er tale om et vellykket manuskript, så vil forlaget med fornøjelse indgå et samarbejde om at få det udgivet. Med venlig hilsen ..."
Jeg havde i forvejen ikke hørt om forlaget mellemgaard eller dets ejer Kaj Sørensen. Lidt mere fik jeg dog at vide om ham, da jeg læste længere nede i hans mail:
"Forlaget vil gerne udgive værket i bogform i den nærmeste fremtid februar 2017 og det kan kun lade sig gøre, hvis du yder et bidrag/tilskud til produktionsomkostningerne på kr. 15.000,-. Dette beløb er et tilskud til redigering, opsætning, grafisk dtp-arbejde og trykning af bogen."
Det var et helt nyt koncept for mig: Jeg svarede, at jeg aldrig havde forestillet mig, at denne bog skulle forgylde min alderdaom, men at jeg som pensionist dog heller ikke havde regnet med, at jeg skulle betale for at få den ud. Men det var dog dette forlags politik. Da jeg søgte på nettet efter flere oplysninger om mellemgaard og Kaj Sørensen, viste der sig en sand syndflod af utilfredse forfattere, der alle - næsten uden undtagelser - følte sig taget i skægget af den i øvrigt utilregnelige forlagsejer. Nogle antydede, at Sørensen og hans redaktører antog, hvad det skulle være. Selv om det var noget møg, blev det udgivet, hvis blot forfatfteren in spe betalte de 15.000,-. (Selv håber jeg, at den positive bedømmelse af mit manus ikke hørte til den kategori.)
Efterfølgende udsatte Sørensen mig for en byge af mails som blandt andet havde vedhæftet et udkast til en kontrakt. Ih, du milde! Havde jeg været blåøjet nok til at skrive under og betale, havde jeg givet forlaget næsten enhver ret over mit værk, mens jeg ikke kunne forvente eller kræve noget igen. Jeg kan kun råde alle kommende skribenter til at holde sig i betryggende afstand af Kaj Sørensen og hans fup-foretagende.
Imens fortsætter "Det smukke kranie" sin tur rundt i forlagsverdenen.
Og som det fremgår herunder er en mindre hær af beta-læsere ved at læse historien. Jeg håber inderligt, at de kan lide den.
Rundetårn og Regensen i Købmagergade